Fastighetsjour

Vi har avtal om fastighetsjour kvällar och helger med Jourbilsgruppen i Sverige AB.

Det innebär att ni kan ringa till dom om det skulle inträffa något allvarligt som absolut inte kan vänta till nästkommande vardag. 

Med allvarligt avser vi vattenläckor, brand o dyl, men dom hanterar även t ex störningar och låsöppning med huvudnyckel. 

Låsöppning betalas av hyresgästen själv, direkt på plats, och kostar fn 600 kr. 

Ni når dom på 010-33 33 255.

 

Störande grannar

Du är skyldig att visa hänsyn till dina grannar alla tider på dygnet.

I Hyreslagen 25 § står ”När hyresgästen använder lägenheten skall han se till att de som bor i omgivningen inte utsätts för störningar som i sådan grad kan vara skadliga för hälsan eller annars försämra deras bostadsmiljö att det inte skäligen bör tålas (störningar i boendet)”. 

 

Det är självklart tillåtet att ha fest ibland, men inte varje helg. Om du ska ha fest så kan det vara bra att informera dina grannar och tänk på att dra ner volymen och tonläget när 

klockan börjar bli mycket. Du är även ansvarig för hur dina gäster uppför sig i din bostad och i tillhörande trapphus mm. Om du har barn så är det viktigt att du ser till att barnen inte använder trapphuset som lekplats och t ex skriker och stojar där. 

Det finns en del åtgärder som man kan vidta för att minska oljuden i lägenheten, sätt möbeltassar på stolsbenen så skrapar det inte när du flyttar stolen, stäng dörrar och fönster försiktigt. 

 

Om du själv orsakar störning så att störningsjouren måste göra en utryckning, kommer du att få betala den kostnaden. Vid upprepade eller allvarliga störningar så kan du även bli av med ditt hyresavtal. 

 

Om du har en granne som stör så vill vi att ni i första hand själv tar kontakt med grannen och ber dom, på ett vänligt sätt, att upphöra med störningen. 

Att ringa störningsjouren bör vara ett andrahandsval.

 

OBS! Det är viktigt att ni ringer störningsjouren vid allvarlig störning för att vi skall kunna agera så snabbt som möjligt. Vid brott ring 112 men även vår störningsjour. 

Ni når dom på 010-33 33 255.

 

Skadedjur och ohyra

Bekämpning av skadedjur sker med hjälp av Länsförsäkringar som anlitar Anticimex. Upptäcker du skadedjur i din lägenhet, förråd mm ska du utan dröjsmål kontakta Anticimex telefon 075-245 10 00. Säg att det gäller Länsförsäkringar Södermanland och berätta att du bor hos oss.

Om du bor hos oss i Ekeby uppger du ”Ekeby 3195 Fastighets AB”. 

Om du bor hos oss i Djursta uppger du ”Hagvalla Fastighets AB”. 

Om du bor hos oss i Slagsta uppger du ”Ormvråken Slagsta AB”.

Om det behövs så är vårt försäkringsnummer 66473.

 

Informera även oss via info@ormvraken.se så att vi får veta vilka skadedjur som finns i fastigheten. 

Om skadedjuren återkommer efter en sanering måste du genast ta ny kontakt med Anticimex. Om du låter bli att anmäla att du har skadedjur så kan du förlora ditt hyresavtal.

 

Vitvaror

Viktigt! Om du felanmäler en vitvara så måste du skicka in en bild på ”typskylten” som talar om för reparatören vilken maskin det är. Det är en liten klisterlapp med bokstäver och siffror och den kan vara lite klurig att hitta, den kan som exempel sitta bakom en låda i kylen.

Vi kan inte komma vidare med er felanmälan förrän vi fått bilden.

Formulär för service- och felanmälan





















Ja
Nej


Ja
Nej









(* = obligatoriska fält)